16 de desembre 2007

They Might Be Giants

No se’m fa fàcil de nou, explicar ben be qui son aquest personatges. Malgrat era de rebut que tard o no sortissin a la llum. La meva obsessió a veure “ Gone with the wind” en versió original, escoltant aquell accent tancat del texà Rhett Butler . Dos germans nord-américo-catalans amics, d’aquells que sempre restaran perennes dins al cor i els They Might be Giants varen fer que sobre els 90 el meu accent anglès fos més americà que mai ( be, el Sr. Jacks Daniel's també hi va tenir molt a veure...).

TMBG son, abans de tot, inclassificables i sobretot innovadors. En plena efervescència del Grunge, a principis dels 90, aquests senyors es van atrevir a fer un pop americà, semblant al de The Housemartins però més catxondos i irònics. Això és el que es podria dir si un escolta qualsevol cançó del Lp de la foto “Flood”(1990) ( molt recomanable musicalment per alegrar al més enfonsat ! ); Temes com “Women & Men”, Birdhouse in your Soul” o "We Want Rock You” ho podrien certificar. Això es trenca quant un escolta i visiona el tema del seu anterior LP “ They Might be Giants”(1986) que els va mig catapultar a la fama Don’t Let Starflirteja amb un punk harmònic del més amè, fora de identificar a John Flansburgh i John Linnell (Grans musics, per cert...i compositors ) com uns sers entranyables, boixos i catxondos al més pur estil Madness. I es torna a trencar escoltant un rar però interessant ( i que porto molt endins) “ Particle Man” del “Flood” , un també estrany “ I Hope That I Get Old Before I Die” del 1986 o el “Man, It’s So Loud in Here” del penúltim “Mink Car” (2001).

Llavors ???, que fan aquests tipus ?; bàsicament passar-s’ho be, riures de tot. Òbviament aquí son bastant desconeguts , fora d’un Primavera Sound del 2005 no han trepitjat mai casa nostre, una pena, però ni falta que els hi fa....segueixen passant-s’ho be.
Jo vaig practicar molt la lectura i les cançons amb les seves lletres ( iròniques i divertidíssimes), deu i ajut, malgrat tenir-la davant, seguir la lletra i el ritme de “Letterbox”, per cert. D’aquí que tingués (tingui???) aquest accent el meu anglès...
Innovadors ?, doncs si, i no ho deia pas pel tipus de música que fan, sinó per la seva particular manera de fer-se veure entre tant Grunge trencador i famós. Els seus primers temes els varen donar a conèixer a través de un contestador automàtic de telèfon, o sigui, es trucava a un número de telèfon i per l’aparell es sentia un tema dels TMBG. Actualment el servei de Dial-A-Song ( Truqueu al 718 387 6962 amb el prefix dels Estats Units), segueix “radiant” temes seus els dies 1 i 15 de cada mes....Trencador i innovador, oi?.
Boixos i catxondos doncs a més de portar el mateix nom ( John) , per a fer “Mink Car” es varen buscar uns acompanyaments musicals on TOTS es diuen Dan ( Dan Miller, Dan Weinkauf, Dan Mickey i Dan Levine). Els títols i les lletres de les seves cançons son un compendi de ironia digne dels millors Monthy Phyton , un nom ( “Deuen ser gegants”) al•ludint irònicament a la novel•la d’en Cervantes i la intenció de fer un LP per a nens ( si, si, nens petits !! ) que titularan “NO”, fan que aquesta banda em tingui el cor robat.
La seva versió de “Istambul (not Constantinople)” va ser la que els va portar a la fama, curiós tractant-se d’uns profunds coneixedors de instruments clàssics com el trombó, la trompeta o els violins que no s’estan de incorporar a les seves cançons. Creadors de la Banda sonora de la sèrie televisiva “Malcom” (Americana) i teloners dels mateixos i IRREPETIBLES Pixies....benvinguts al circ de They Might be Giants !!




*Dedicat als meus estimats "Jori" Man i "Wake up" Little Sussie

11 comentaris:

Lula ha dit...

Uauuuuuuuuu

Deixa que els escolti més bé i ja comentaré
Tot i que em sonen

Flipo amb el teu accent, com ho saps que tens l'accent així o aixà?
Suposo que xq t'ho diuen no?

Jo el tinc bastant estrany, al principi era entre british i irish, però després i per motius de feina vaig agafar força expressions aussi, i l'altre dia per telèfon una em va canviar al francés xq va dir que per l'accent va notar que jo era francesa...

Sort que en francés també em defenso!

Orbison ha dit...

@ Lula

Caram !! ets una bala !!!. Lo del accent m'ho deien ( llavors) els americans, el Jack Daniels ajudava molt a que perdés la timidessa i em llancès a imitar aquell accent a un nivell força convincent. Tristement he deixat de practicar i ja no abusso del Jack Daniels, però be, "que me quiten lo bailao" ....que en diuen !!

Brian Syrup ha dit...

Ja,ja,ja,ja.... Gran primer paràgraf i millor última frase...

Anna,la Fdez.O. ha dit...

Genials !!! … de segur que ,en més d’una ocasió, els deuria sentir els TMBG, però ningú me’ls havia encara presentat i m’han agradat !!! …

És clar que és lògic perque els altres que has anomenat també m’agradaven força . Els Housemartins amb p.ex. “Happy Hour” i els Madness amb “One step beyond”!!!...Quins bots que feiem al mig de la pista ballant aquestes cançons !…

Ah,… i , per practicar l’anglès, que millor que els Monty Python ; british English, of course! ;-)

Clint ha dit...

Doncs jo a l'època estava més per el Grunge...ara que em penso que tampoc m'agradarien massa, veient les teves referencies, com sempre més que exhaustives! Cert això del Jack, treu la por!

Per cert, et vaig col.locar un meme i et vas fer el dspistat?

fidelon ha dit...

El meu english té accent valencià:

- Cheeeeeé, what's the matter?

o també

- Collons, you, what a woman!!

D'altra banda dels TMBG sé ben poca cosa, però això canviarà gràcies a vosté, com sempre.

Un abraç,
Fidelón

Eva ha dit...

coi són "mig d'aquí" i no hi han tocat gairebé mai? que raro...

Señó.Cherinola ha dit...

achò achò, miri busté sañó Rollo or Visón, le digo con confiansa i con mutua hintimidad entre usté y yo

no parlin de los acséntos que para acséntos los de un serbidor de la causa

asin dicholocuál para cuando todos ustedes lleguen a mis onoravles sién anyos no se estaran pas per questas cabòries dels acséntos.

pues bones festas tinguin bustéts i amdaban am el purugrama!

Orbison ha dit...

---Tots debem els nostres accents de parla estrangera a algun tipus de influencia; música, cinema, estades, estiu, amics i, sobretot a etc, etc, etc...--

@Clint,
Ojo que no és cap crítica al Grunge...jo també hi vaig estar "enganxadet".

@ Syrup

Aquesta música i aquest LP van directament associats a aquests entranyables sers...

@ Eva
Nooooooo, els que son mig d'aquí son aquests entranyables sers....no pas els cantants !!

@ Exel·lentissim Senyor Cherinola

Quant he d'apredre encara de vostè i aquests mític accent de Basalón tant envejable. Unplaer la seva visita, li ho asseguro !!!!

Lula ha dit...

Si acceptes propostes, pel proper post... quina és la teva cançó nadalenca??

Ja t'avanço que la meva és Fairytale of NY, dels pogues, poc convencional si vols, però és així

Orbison ha dit...

@ Lula

Sensacional proposta, me la quedo.
Juntament amb "Jingle Bells Rock" de Bobby Helms, mítica canço Rock 'n' Roll de Nadal....